Na podzim 2014 bylo zahájeno posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Právě teď je nejlepší doba zapojit se. Proces řídí Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor životního prostředí.
Lze předpokládat, že veřejné
projednání se bude konat v první
polovině roku 2015. Připomínky
k návrhu projektu je možno zaslat
prostřednictvím této výstavy na
http://prutah.cpkp.cz nebo emailem
na
petr.pelcl@cpkp.cz
nebo přímo
odboru životního prostřední
Krajského úřadu Plzeňského kraje
k rukám Ing. Jana Beneše.
Zároveň vyvrcholí příprava nového
územního plánu města Plzně, který
závazně určuje, co a kde je možné
postavit. Do 1.12.2014 lze rovněž
podat připomínku k územnímu
plánu. Formulář připomínek
k ÚP naleznete
zde.
Jak vypadal pohled z Lochotínského parku
na Plzeň před 170 lety, Vilém Kandler, kolem r. 1840
Plánované demolice, SUDOP Praha a.s., 9/2013
Zeptali jsme se také oponentů návrhu
Projekt přináší mimořádné množství negativních
dopadů na cennou krajinu uvnitř města. Zase tolik
zajímavých pohledů a území nám ve městě nezbylo,
abychom je mohli ničit. Estakáda ve skutečně cenné
nivě Mže zničí pobytovou využitelnost a zajímavou
procházku Kilometrovkou (v současnosti chráněnou
jako významný krajinný prvek). V zásadě navždy se
znemožní jakékoliv možné rekreační úpravy a využití
podstatné části nábřeží Mže blízko centra města.
Průtahem zasáhneme do části Lochotínského parku,
který je jedním z klenotů původních urbanistických
snah. Lochotínský park byl původně – na konci 19. století
– zakládán se stejným záměrem jako např. Petřínské
sady v Praze. Vznikly tam parkové úpravy ve svahu
nad Plzní, kde je možno se procházet a kochat se
pohledem na město. Namísto abychom z parku vytvořili
atraktivní relaxační zónu pro Sylván a střed města, tak
sem vybudováním monumentální estakády průtahu
zatáhneme tisíce vozidel a tím zničíme také řadu
dálkových pohledů na centrum města z této strany.
Projekt zásadně proměňuje město a ještě více ho
rozřezává na oddělené části. Město přirozeně dělí
řeky směřující do jeho středu a vedle nich bohužel
také silnice I/26 vedoucí centrem od Prahy na
Domažlice a do Německa. Takto navrženým průtahem
opět oklešťujeme centrum jako obyvatelnou část
města bez možnosti jeho rozvoje. V důsledcích se
vrací koncepce komunistických plánovačů, kteří ani
nepředpokládali, že by v centru měl někdo bydlet.
Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu
a architektury, Západočeská Galerie v Plzni
Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické)
kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni
realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska
v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Alternativa A napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013
Alternativa B napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013
Alternativa C napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013
Zásah projektu do jednotlivých faktorů životního prostředí v území, na základě podkladu SUDOP Praha a.s., autoři výstavy
Fotografie objektů určených k demolici (foto P. Pelcl)
Vyjádření k vlivům stavby na životní prostředí
Předmětem posuzování dle zákona č.100/2001 Sb.
o posuzování vlivů na životní prostředí je výstavba
komunikace v úseku Přemyslova - Karlovarská. Záměr
je podle přílohy č.1 zákona č.100/2001 Sb. zařazen do
KATEGORIE II (záměry vyžadující zjišťovací řízení), kde
je uvedeno pod bodem č.9.1.: Novostavby, rozšiřování
a přeložky silnic všech tříd a místních komunikací I.
a II. třídy (záměry neuvedené v kategorii I). Příslušným
orgánem v procesu posuzování vlivů na životní
prostředí je Krajský úřad Plzeňského kraje.
V úseku od křižovatky Přemyslova k ulici Karlovarská je
komunikace řešena ve dvou variantách, které reprezentují
minimální a optimální projektový stav. První variantou je
čtyřpruhovém uspořádání MS6d -/24/50 s přídatnými
odbočovacími pruhy v křižovatkách, na estakádě je
navrženo dvoupruhové uspořádání v kategorii MS2
9,50/8/50. Druhá varianta je navržena v celém úseku jako
dvoupruhová místní komunikace v kategorii MS2 -/8/50
s přídatnými odbočovacími pruhy v koncových křižovatkách.
Uspořádání a prostorové umístění estakády je invariantní.
V rámci dokumentace EIA byla zpracována hluková
a rozptylová studie, pedologický a přírodovědný průzkum,
sadovnické hodnocení a hodnocení zdravotních rizik.
Na základě údajů uvedených v dokumentaci lze navržený
záměr označit pro dané území za akceptovatelný.
Největší snížení intenzity dopravy na Karlovarské
ulici a navazující Klatovské ulici má podle zpracované
dopravní studie přinést propojení Přemyslova –
Karlovarská, které má po subtilní mostní konstrukci
překlenout údolní nivu řeky Mže. Čtyřpruhové
uspořádání mostní konstrukce navrhované před cca
15 lety bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci,
která má přenést předpokládané dopravní zatížení.
Ing. Kateřina Hladká Ph.D.
SUDOP Praha a.s.
odpovědný projektant a zpracovatel dokumentace
posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)
Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek