Víte o plánovaném severojižním průtahu městem po silnici I/27?

Zeptali jsme se také oponentů návrhu

Projekt přináší mimořádné množství negativních dopadů na cennou krajinu uvnitř města. Zase tolik zajímavých pohledů a území nám ve městě nezbylo, abychom je mohli ničit. Estakáda ve skutečně cenné nivě Mže zničí pobytovou využitelnost a zajímavou procházku Kilometrovkou (v současnosti chráněnou jako významný krajinný prvek). V zásadě navždy se znemožní jakékoliv možné rekreační úpravy a využití podstatné části nábřeží Mže blízko centra města.

Průtahem zasáhneme do části Lochotínského parku, který je jedním z klenotů původních urbanistických snah. Lochotínský park byl původně – na konci 19. století – zakládán se stejným záměrem jako např. Petřínské sady v Praze. Vznikly tam parkové úpravy ve svahu nad Plzní, kde je možno se procházet a kochat se pohledem na město. Namísto abychom z parku vytvořili atraktivní relaxační zónu pro Sylván a střed města, tak sem vybudováním monumentální estakády průtahu zatáhneme tisíce vozidel a tím zničíme také řadu dálkových pohledů na centrum města z této strany.

Projekt zásadně proměňuje město a ještě více ho rozřezává na oddělené části. Město přirozeně dělí řeky směřující do jeho středu a vedle nich bohužel také silnice I/26 vedoucí centrem od Prahy na Domažlice a do Německa. Takto navrženým průtahem opět oklešťujeme centrum jako obyvatelnou část města bez možnosti jeho rozvoje. V důsledcích se vrací koncepce komunistických plánovačů, kteří ani nepředpokládali, že by v centru měl někdo bydlet.

Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu a architektury, Západočeská Galerie v Plzni

Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické) kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

loga

www.facebook.com/rozhodujoplzni.cz

varianta A Alternativa A napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013

varianta B Alternativa B napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013

varianta C Alternativa C napojení Kalikovského mlýna, SUDOP Praha, 9/2013

zasah Zásah projektu do jednotlivých faktorů životního prostředí v území, na základě podkladu SUDOP Praha a.s., autoři výstavy

barak 1 barak 2 barak 3 Fotografie objektů určených k demolici (foto P. Pelcl)

Vyjádření k vlivům stavby na životní prostředí

Předmětem posuzování dle zákona č.100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí je výstavba komunikace v úseku Přemyslova - Karlovarská. Záměr je podle přílohy č.1 zákona č.100/2001 Sb. zařazen do KATEGORIE II (záměry vyžadující zjišťovací řízení), kde je uvedeno pod bodem č.9.1.: Novostavby, rozšiřování a přeložky silnic všech tříd a místních komunikací I. a II. třídy (záměry neuvedené v kategorii I). Příslušným orgánem v procesu posuzování vlivů na životní prostředí je Krajský úřad Plzeňského kraje.

V úseku od křižovatky Přemyslova k ulici Karlovarská je komunikace řešena ve dvou variantách, které reprezentují minimální a optimální projektový stav. První variantou je čtyřpruhovém uspořádání MS6d -/24/50 s přídatnými odbočovacími pruhy v křižovatkách, na estakádě je navrženo dvoupruhové uspořádání v kategorii MS2 9,50/8/50. Druhá varianta je navržena v celém úseku jako dvoupruhová místní komunikace v kategorii MS2 -/8/50 s přídatnými odbočovacími pruhy v koncových křižovatkách. Uspořádání a prostorové umístění estakády je invariantní.

V rámci dokumentace EIA byla zpracována hluková a rozptylová studie, pedologický a přírodovědný průzkum, sadovnické hodnocení a hodnocení zdravotních rizik. Na základě údajů uvedených v dokumentaci lze navržený záměr označit pro dané území za akceptovatelný.

Největší snížení intenzity dopravy na Karlovarské ulici a navazující Klatovské ulici má podle zpracované dopravní studie přinést propojení Přemyslova – Karlovarská, které má po subtilní mostní konstrukci překlenout údolní nivu řeky Mže. Čtyřpruhové uspořádání mostní konstrukce navrhované před cca 15 lety bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci, která má přenést předpokládané dopravní zatížení.

Ing. Kateřina Hladká Ph.D.
SUDOP Praha a.s.
odpovědný projektant a zpracovatel dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek

cpkp černobíle