Na podzim 2014 bylo zahájeno posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA).
Právě teď je nejlepší doba zapojit se. Proces řídí Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor životního prostředí.
Lze předpokládat, že veřejné
projednání se bude konat v první
polovině roku 2015. Připomínky
k návrhu projektu je možno zaslat
prostřednictvím této výstavy na
http://prutah.cpkp.cz nebo emailem
na
petr.pelcl@cpkp.cz
nebo přímo
odboru životního prostřední
Krajského úřadu Plzeňského kraje
k rukám Ing. Jana Beneše.
Zároveň vyvrcholí příprava nového
územního plánu města Plzně, který
závazně určuje, co a kde je možné
postavit. Do 1.12.2014 lze rovněž
podat připomínku k územnímu
plánu. Formulář připomínek
k ÚP naleznete
zde.
Zeptali jsme se také oponentů návrhu
Průtah nenávratně zničí blok od autobusového nádraží
směrem k centru. Jde přitom o jediné ucelenější území,
na kterém lze postavit obytnou čtvrť, aby z něj nebyla
(vnitřní) periferie. V tomto území se mohlo rozšířit
a postupně dostavět centrum města za těch zhruba 20 let,
co se bude stavět tento průtah. Centrum města by se tak
konečně stalo nejlepší adresou pro bydlení a podnikání.
Projekt je necitlivě řešen i ke svému bezprostřednímu
okolí. Mimoúrovňové napojení Kalikovského mlýna zcela
neodpovídá svou velikostí a charakterem poloze v širším
centru města pro napojení jednoho jediného domu. Projekt
volí investičně náročné a nevhodné řešení dané tím, že
průtah má být státní komunikací uvnitř města. Abychom
vyrovnali terén, musíme u křižovatky Lidická - Karlovarská
vytvořit násyp o výšce 20 m, tedy osmipatrového domu.
Město uspořádalo architektonickou soutěž na
řešení náměstí Emila Škody, které je v současnosti
nevyužito a má slušný rozvojový potenciál. Závěr
soutěže byl jednoznačný: vyplynulo, že toto území
je potřeba postupně zastavět a umožnit zde rozvoj
obchodu, služeb a bydlení. Důsledky vybudování
průtahu vedoucího blízko okraje této lokality jsou také
jednoznačné. Odříznutí centra bez možnosti kvalitního
propojení s touto lokalitou a dále se Skvrňany.
Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu
a architektury, Západočeská Galerie v Plzni
Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické)
kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni
realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska
v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Výřez územního plánu města Plzně se zvýrazněným záměrem celého projektu I/27
Vyjádření Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně
Hlavním dopravním napojením Severního předměstí je
dnes Karlovarská ulice, která přímo do středu města
přivádí obrovské množství automobilové dopravy.
Pro změnu tohoto stavu je důležitý městský okruh, který
rozvede část této dopravy po obvodu města. K dnes již
postupně budované západní části městského okruhu,
která po dokončení propojí Borská pole s Košutkou,
bude doplněna i východní část propojující podél
železniční trati Bolevec s Doubravkou a Slovany.
Pro zbývající dopravu směřující do centra města jsou
navržena další propojení, která dopravu přirozeně rozdělí
do většího počtu cest, a tak intenzity na Karlovarské
ulici dále poklesnou. To umožní přeměnit Klatovskou
a Karlovarskou na příjemnější městskou ulici.
Největší vliv na snížení dopravy na Karlovarské ulici
a navazující Klatovské třídě má propojení Přemyslova
- Karlovarská, které po estakádě překlene krajinnou
lokalitu nivy Mže. Kdysi navrhované čtyřpruhové
uspořádání bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci,
která odpovídá předpokládanému dopravnímu zatížení.
Ing. Petr Raška
vedoucí úseku dopravy a technické infrastruktury
Útvar koncepce a rozvoje města Plzně
Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek