Na podzim 2014 bylo zahájeno posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Právě teď je nejlepší doba zapojit se. Proces řídí Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor životního prostředí.
Lze předpokládat, že veřejné
projednání se bude konat v první
polovině roku 2015. Připomínky
k návrhu projektu je možno zaslat
prostřednictvím této výstavy na
http://prutah.cpkp.cz nebo emailem
na
petr.pelcl@cpkp.cz
nebo přímo
odboru životního prostřední
Krajského úřadu Plzeňského kraje
k rukám Ing. Jana Beneše.
Zároveň vyvrcholí příprava nového
územního plánu města Plzně, který
závazně určuje, co a kde je možné
postavit. Do 1.12.2014 lze rovněž
podat připomínku k územnímu
plánu. Formulář připomínek
k ÚP naleznete
zde.
Varianta 1 - čtyřpruh v Kalikově ulici, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Zeptali jsme se také oponentů návrhu
Průtah nenávratně zničí blok od autobusového nádraží
směrem k centru. Jde přitom o jediné ucelenější území,
na kterém lze postavit obytnou čtvrť, aby z něj nebyla
(vnitřní) periferie. V tomto území se mohlo rozšířit
a postupně dostavět centrum města za těch zhruba 20 let,
co se bude stavět tento průtah. Centrum města by se tak
konečně tou nejlepší adresou pro bydlení a podnikání.
Křižovatka Lidická - Karlovarská se stane místem, kam
dojedou auta ze všech stran, a po dokončení průtahu
bude pro další provoz nepřekonatelnou překážkou.
Kolony stojící od křižovatky v sadech Pětatřicátníků
přes most gen. Pattona, které se jen přesunou blíže
obytným zónám na severním předměstí. A jak velkou
překážkou jsou křižovatky s množstvím pruhů pro
chodce a cyklisty si můžeme vyzkoušet různě po Plzni.
Máme negativní zkušenost. Vybudování kapacitní
silnice U Trati, kvůli které se také zbořila spousta
obytných domů, se používalo jako argument, že jen
díky této silnici bude možné zklidnit centrální část.
Na Americké nakonec pěší zóna není a jen přibyla
v centru komunikace, která ani nemá snahu být
městskou třídou s obchody, byty a především….s lidmi.
Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu
a architektury, Západočeská Galerie v Plzni
Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické)
kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni
realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska
v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Vyjádření investora – Ředitelství silnic a dálnic
Tzv. centrální stopa silnice I/27 v Plzni (úsek Sukova
– Karlovarská) bude státní komunikací, která bude
v budoucnu v majetkové správě Ředitelství silnic a dálnic
ČR (ŘSD ČR), Správy Plzeň. O její přípravu se tedy stará
přímo stát prostřednictvím svojí státní příspěvkové
organizace, tedy ŘSD ČR. Tato výše uvedená centrální
stopa se stává ze souboru 3 samostatných staveb:
- I/27 PLZEŇ, SUKOVA – BORSKÁ (1. úsek)
- I/27 PLZEŇ, BORSKÁ – PŘEMYSLOVA (2. úsek)
- I/27 PLZEŇ, PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ (3. úsek)
Významným úsekem z pohledu rozvoje státní silniční
sítě je úsek I/27 PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ, který bude
alternativou dopravního spojení městské části Lochotín
a Bolevec s centrem města Plzně a přispěje ke zklidnění
Karlovarské a Klatovské ulice a Sadů Pětatřicátníků. Jediné
současné spojení prostřednictvím mostu gen. Pattona je
s ohledem na dopravní zatížení předmětné komunikace
problematické, zejména při opravách mostu a přilehlých
úseků komunikace I/27. Dopravně významný je i úsek SUKOVA
– BORSKÁ, který v kombinaci se zkapacitněním křižovatky
„Na Belánce“ a úpravou Borské ul. zklidní Klatovskou
ulici od v současnosti přetížené křižovatky ul. Sukovy
a Klatovské až ke zmíněné křižovatce „Na Belánce“.
Statutární město Plzeň má historicky daný silniční systém,
který se postupem času vyvíjí a přestavuje. Významným
předělem se zásadním vlivem na komunikační systém
města Plzně bylo zprovoznění dálnice D5. ŘSD ČR zajistilo
v roce 2005 zpracování studie – „NÁVRH POSTUPU ROZVOJE
SILNIČNÍ SÍTĚ NA ÚZEMÍ MĚSTA PLZNĚ V NÁVAZNOSTI NA
ZPROVOZNĚNÍ DÁLNICE D5“ u společnosti SUDOP PRAHA a.s.
Tento materiál podrobně analyzoval celý komunikační
systém statutárního města s cílem nalezení všech
optimálních řešení a stanovení priorit. Jednou z priorit
bylo zklidnění centrální části města, tedy zejména sil. I/27.
Z důvodu co nejobjektivnější analýzy a přípravy reálného
návrhu dalšího postupu byla při hodnocení celé městské
silniční koncepce zvolena kombinace možných návrhů
technického řešení. Do podrobné analýzy byly vybrány
4 základní návrhy technického řešení. Jednalo se o:
-
SMÍŠENÁ VÝSTAVBA (společná výstavba komunikace I/27
v tzv. centrální stopě Sukova -
Karlovarská a západního okruhu)
-
VÝSTAVBA CENTRÁLNÍ (samostatná
výstavba centrální stopy I/27)
-
VÝSTAVBA ZÁPADNÍ (samostatná
výstavba západního okruhu)
-
VÝSTAVBA CENTRÁLNÍ S PROPOJENÍM NA ZÁPADNÍ OKRUH
Na základě výsledků hodnocení jednotlivých variant
byla jako jednoznačně nejlepší vybrána SMÍŠENÁ
VÝSTAVBA. Hlavní myšlenkou tohoto scénáře je
postupná výstavba centrální stopy i západní části
městského okruhu současně tak, aby byla bezpečně
a komfortně převedena veškerá doprava v rámci
severojižních vztahů. Stát, prostřednictvím ŘSD
ČR, Správy Plzeň, sleduje a bude i nadále sledovat
silnici I/27 ve stopě SUKOVA – KARLOVARSKÁ. Tento
úsek je zahrnut ve schválené územně plánovací
dokumentaci a projednán v orgánech Města Plzně.
V roce 2013 byla zadána EIA (posouzení vlivu stavby na
životní prostředí) úseku PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ
a EIA (Zjišťovací řízení) v úseku SUKOVA – BORSKÁ,
rovněž i zpracování ekonomického posouzení
metodou HDM-4 celé stopy (SUKOVA – KARLOVARSKÁ)
a rozpracování jednotlivých investičních záměrů. EIA
na úsek PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ bude probíhat
do konce roku 2015, zjišťovací řízení na úsek SUKOVA
– BORSKÁ bylo zastaveno pro připomínky krajské
Hygienické stanice v Plzni a některých obyvatel ulice
Karla Vokáče. Po zapracování úprav a připomínek
bude Zjišťovací řízení na úsek SUKOVA – BORSKÁ bude
znovu zahájeno na začátku roku 2015 – předpoklad
ukončení Zjišťovacího řízení je do poloviny roku 2015.
Ing. Zdeněk Kuťák
pověřený řízením Správy Plzeň
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek