Víte o plánovaném severojižním průtahu městem po silnici I/27?

vizualizace1 Varianta 1 - čtyřpruh v Kalikově ulici, SUDOP Praha a.s. 9/2013

plzen bez plzen final Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013

Zeptali jsme se také oponentů návrhu

Průtah nenávratně zničí blok od autobusového nádraží směrem k centru. Jde přitom o jediné ucelenější území, na kterém lze postavit obytnou čtvrť, aby z něj nebyla (vnitřní) periferie. V tomto území se mohlo rozšířit a postupně dostavět centrum města za těch zhruba 20 let, co se bude stavět tento průtah. Centrum města by se tak konečně tou nejlepší adresou pro bydlení a podnikání.

Křižovatka Lidická - Karlovarská se stane místem, kam dojedou auta ze všech stran, a po dokončení průtahu bude pro další provoz nepřekonatelnou překážkou. Kolony stojící od křižovatky v sadech Pětatřicátníků přes most gen. Pattona, které se jen přesunou blíže obytným zónám na severním předměstí. A jak velkou překážkou jsou křižovatky s množstvím pruhů pro chodce a cyklisty si můžeme vyzkoušet různě po Plzni.

Máme negativní zkušenost. Vybudování kapacitní silnice U Trati, kvůli které se také zbořila spousta obytných domů, se používalo jako argument, že jen díky této silnici bude možné zklidnit centrální část. Na Americké nakonec pěší zóna není a jen přibyla v centru komunikace, která ani nemá snahu být městskou třídou s obchody, byty a především….s lidmi.

Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu a architektury, Západočeská Galerie v Plzni

Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické) kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

loga

www.facebook.com/rozhodujoplzni.cz

plzen bez plzen final Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013

Vyjádření investora – Ředitelství silnic a dálnic

Tzv. centrální stopa silnice I/27 v Plzni (úsek Sukova – Karlovarská) bude státní komunikací, která bude v budoucnu v majetkové správě Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR), Správy Plzeň. O její přípravu se tedy stará přímo stát prostřednictvím svojí státní příspěvkové organizace, tedy ŘSD ČR. Tato výše uvedená centrální stopa se stává ze souboru 3 samostatných staveb:

Významným úsekem z pohledu rozvoje státní silniční sítě je úsek I/27 PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ, který bude alternativou dopravního spojení městské části Lochotín a Bolevec s centrem města Plzně a přispěje ke zklidnění Karlovarské a Klatovské ulice a Sadů Pětatřicátníků. Jediné současné spojení prostřednictvím mostu gen. Pattona je s ohledem na dopravní zatížení předmětné komunikace problematické, zejména při opravách mostu a přilehlých úseků komunikace I/27. Dopravně významný je i úsek SUKOVA – BORSKÁ, který v kombinaci se zkapacitněním křižovatky „Na Belánce“ a úpravou Borské ul. zklidní Klatovskou ulici od v současnosti přetížené křižovatky ul. Sukovy a Klatovské až ke zmíněné křižovatce „Na Belánce“.

Statutární město Plzeň má historicky daný silniční systém, který se postupem času vyvíjí a přestavuje. Významným předělem se zásadním vlivem na komunikační systém města Plzně bylo zprovoznění dálnice D5. ŘSD ČR zajistilo v roce 2005 zpracování studie – „NÁVRH POSTUPU ROZVOJE SILNIČNÍ SÍTĚ NA ÚZEMÍ MĚSTA PLZNĚ V NÁVAZNOSTI NA ZPROVOZNĚNÍ DÁLNICE D5“ u společnosti SUDOP PRAHA a.s.

Tento materiál podrobně analyzoval celý komunikační systém statutárního města s cílem nalezení všech optimálních řešení a stanovení priorit. Jednou z priorit bylo zklidnění centrální části města, tedy zejména sil. I/27. Z důvodu co nejobjektivnější analýzy a přípravy reálného návrhu dalšího postupu byla při hodnocení celé městské silniční koncepce zvolena kombinace možných návrhů technického řešení. Do podrobné analýzy byly vybrány 4 základní návrhy technického řešení. Jednalo se o:

Na základě výsledků hodnocení jednotlivých variant byla jako jednoznačně nejlepší vybrána SMÍŠENÁ VÝSTAVBA. Hlavní myšlenkou tohoto scénáře je postupná výstavba centrální stopy i západní části městského okruhu současně tak, aby byla bezpečně a komfortně převedena veškerá doprava v rámci severojižních vztahů. Stát, prostřednictvím ŘSD ČR, Správy Plzeň, sleduje a bude i nadále sledovat silnici I/27 ve stopě SUKOVA – KARLOVARSKÁ. Tento úsek je zahrnut ve schválené územně plánovací dokumentaci a projednán v orgánech Města Plzně.

V roce 2013 byla zadána EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) úseku PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ a EIA (Zjišťovací řízení) v úseku SUKOVA – BORSKÁ, rovněž i zpracování ekonomického posouzení metodou HDM-4 celé stopy (SUKOVA – KARLOVARSKÁ) a rozpracování jednotlivých investičních záměrů. EIA na úsek PŘEMYSLOVA – KARLOVARSKÁ bude probíhat do konce roku 2015, zjišťovací řízení na úsek SUKOVA – BORSKÁ bylo zastaveno pro připomínky krajské Hygienické stanice v Plzni a některých obyvatel ulice Karla Vokáče. Po zapracování úprav a připomínek bude Zjišťovací řízení na úsek SUKOVA – BORSKÁ bude znovu zahájeno na začátku roku 2015 – předpoklad ukončení Zjišťovacího řízení je do poloviny roku 2015.

Ing. Zdeněk Kuťák
pověřený řízením Správy Plzeň
Ředitelství silnic a dálnic ČR

Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek

cpkp černobíle