Na podzim 2014 bylo zahájeno posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Právě teď je nejlepší doba zapojit se. Proces řídí Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor životního prostředí.
Lze předpokládat, že veřejné
projednání se bude konat v první
polovině roku 2015. Připomínky
k návrhu projektu je možno zaslat
prostřednictvím této výstavy na
http://prutah.cpkp.cz nebo emailem
na
petr.pelcl@cpkp.cz
nebo přímo
odboru životního prostřední
Krajského úřadu Plzeňského kraje
k rukám Ing. Jana Beneše.
Zároveň vyvrcholí příprava nového
územního plánu města Plzně, který
závazně určuje, co a kde je možné
postavit. Do 1.12.2014 lze rovněž
podat připomínku k územnímu
plánu. Formulář připomínek
k ÚP naleznete
zde.
Varianta 2 - dvoupruh v Kalikově ulici, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Zeptali jsme se také oponentů návrhu
Projekt zásadně proměňuje město a ještě více ho
rozřezává na oddělené části. Město přirozeně dělí řeky
směřující do jeho středu a bohužel také silnice I/26
vedoucí centrem od Prahy na Domažlice a do Německa.
Takto navrženým průtahem opět oklešťujeme centrum
jako obyvatelnou část města bez možnosti rozvoje.
V důsledcích se vrací koncepce komunistických plánovačů,
kteří ani nepředpokládali, že by v centru měl někdo bydlet.
Současný hlavní tah Klatovská – Karlovarská
znehodnocuje centrum města. My stávající problém
kapacitního průtahu městem sloužícího mimo
vnitroměstské dopravy i dopravě tranzitní jen přesuneme
o 100 m vedle, navíc do cenného území říční nivy
Mže. Průtah není řešením. Tím je vždy jen okruh.
Namísto budování průtahu, který přivede do centra další
auta, by bylo řešením spíše rozšíření dvouproudého
západního okruhu na čtyři pruhy a především jeho rychlé
dokončení. Pokud se současně podaří doplnit západní
okruh o vnitřní okruh, který vede železničním koridorem po
silnici I/20 (Slovany - Doubravka – Lochotín), není potřeba
průtahu. Pak už jen stačí sada opatření v centru, která
je budou dále zklidňovat a zlepšovat kvalitu centrálního
obvodu pro bydlení a podnikání. Průtahem se definitivně
uzavírá možnost začlenit část území Škodovky do centra
města, která má potenciál svůj areál otevřít městu.
Důkazem toho je i rozvoj Techmánie v jedné z jejích
nevyužitých hal. I ta by byla novým průtahem od města
odříznuta. Přitom právě ona ukázala na možné využití
areálu Škody a to při snadné pěší dostupnosti z centra.
Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu
a architektury, Západočeská Galerie v Plzni
Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické)
kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni
realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska
v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013
Vizualizace panoramatického pohledu na estakádu, SUDOP Praha, 2012
Vyjádření vedení města
Hlavním dopravním propojením severního Plzeňska
s centrem města Plzně, průmyslovou zónou Borská
pole, areálem ŠKODA, středními školami i Západočeskou
univerzitou je v současnosti Karlovarská ulice.
Tato komunikace přímo do středu města Plzně
přivádí především velké množství individuální
automobilové dopravy, dále vozy autobusových linek
MHD a také 25 autobusových linek veřejné linkové
dopravy (dále jen VLD) ze severního Plzeňska.
Pro změnu tohoto stavu je důležitý městský okruh, který
rozvede část této dopravy po dalších komunikacích města
Plzně. K postupně budované západní části městského
okruhu, která po dokončení propojí Košutku s průmyslovou
zónou Borská pole (a s nájezdy na dálnici D5), bude
doplněna i východní část okruhu, zejména I. etapa podél
železniční trati z Třemošné do Plzně, která propojí Bolevec
(Severní předměstí Plzně) s Doubravkou a Slovany.
Pro další dopravu směřující do centra města
Plzně ze severního Plzeňska jsou navržena taková
dopravní propojení, která automobilovou dopravu,
směřovanou dříve do jediného koridoru, rozdělí do
většího a přirozenějšího počtu cest, s jejichž využitím
intenzita automobilové dopravy na Karlovarské ulici
dále poklesne. To umožní přeměnit dnes jedinou
tranzitní komunikaci vedenou po Karlovarské a Klatovské
ulici na poněkud přívětivější městskou ulici.
Největší snížení intenzity dopravy na Karlovarské
ulici a navazující Klatovské ulici má podle zpracované
dopravní studie přinést propojení Přemyslova –
Karlovarská, které má po subtilní mostní konstrukci
překlenout údolní nivu řeky Mže. Čtyřpruhové
uspořádání mostní konstrukce navrhované před cca
15 lety bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci,
která má přenést předpokládané dopravní zatížení.
První etapa východní části městského okruhu (státní
silnice I/20 v úseku od Lidické ulice po nový most přes
Berounku na Jateční ulici) i dvoupruhový most přes
údolní nivu Mže (od křižovatky Karlovarské a Lidické
ulice až po křižovatku ulic Přemyslova a Kalikova)
výrazně sníží dopravní zatížení Sadů Pětatřicátníků
a všech komunikací navazujících na tuto klíčovou
křižovatku. Automobilová doprava (zejména nákladní)
směřující ze severního Plzeňska (a Severního předměstí
Plzně) na Prahu nebude po realizaci a využití některé
z výše uvedených dopravních staveb zatěžovat
klíčovou křižovatku v Sadech Pětatřicátníků.
Most přes údolní nivu Mže (úsek Přemyslova –
Karlovarská) kromě výše uvedeného umožní směřování
autobusových linek veřejné linkové dopravy ze severního
Plzeňska přímo na Centrální autobusové nádraží, aniž
by autobusy těchto linek zatěžovaly Karlovarskou ulici
a Sady Pětatřicátníků. Po realizaci mostního propojení
Přemyslova – Karlovarská dojde k významnému
zkrácení času při obsluze obcí severního Plzeňska
a ke zlepšení dostupnosti pracovních příležitostí
v areálu ŠKODA a v průmyslové zóně Borská pole.
Ing. Petr Náhlík
náměstek primátora pro oblast
dopravy a životního prostředí
Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek