Víte o plánovaném severojižním průtahu městem po silnici I/27?

vizualizace1 Varianta 2 - dvoupruh v Kalikově ulici, SUDOP Praha a.s. 9/2013

plzen bez plzen final Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013

Zeptali jsme se také oponentů návrhu

Projekt zásadně proměňuje město a ještě více ho rozřezává na oddělené části. Město přirozeně dělí řeky směřující do jeho středu a bohužel také silnice I/26 vedoucí centrem od Prahy na Domažlice a do Německa. Takto navrženým průtahem opět oklešťujeme centrum jako obyvatelnou část města bez možnosti rozvoje. V důsledcích se vrací koncepce komunistických plánovačů, kteří ani nepředpokládali, že by v centru měl někdo bydlet.

Současný hlavní tah Klatovská – Karlovarská znehodnocuje centrum města. My stávající problém kapacitního průtahu městem sloužícího mimo vnitroměstské dopravy i dopravě tranzitní jen přesuneme o 100 m vedle, navíc do cenného území říční nivy Mže. Průtah není řešením. Tím je vždy jen okruh.

Namísto budování průtahu, který přivede do centra další auta, by bylo řešením spíše rozšíření dvouproudého západního okruhu na čtyři pruhy a především jeho rychlé dokončení. Pokud se současně podaří doplnit západní okruh o vnitřní okruh, který vede železničním koridorem po silnici I/20 (Slovany - Doubravka – Lochotín), není potřeba průtahu. Pak už jen stačí sada opatření v centru, která je budou dále zklidňovat a zlepšovat kvalitu centrálního obvodu pro bydlení a podnikání. Průtahem se definitivně uzavírá možnost začlenit část území Škodovky do centra města, která má potenciál svůj areál otevřít městu. Důkazem toho je i rozvoj Techmánie v jedné z jejích nevyužitých hal. I ta by byla novým průtahem od města odříznuta. Přitom právě ona ukázala na možné využití areálu Škody a to při snadné pěší dostupnosti z centra.

Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu a architektury, Západočeská Galerie v Plzni

Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické) kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

loga

www.facebook.com/rozhodujoplzni.cz

plzen bez plzen final Vizualizace průtahu v krajině říční nivy Mže, SUDOP Praha a.s. 9/2013

plzen panorama Vizualizace panoramatického pohledu na estakádu, SUDOP Praha, 2012

Vyjádření vedení města

Hlavním dopravním propojením severního Plzeňska s centrem města Plzně, průmyslovou zónou Borská pole, areálem ŠKODA, středními školami i Západočeskou univerzitou je v současnosti Karlovarská ulice. Tato komunikace přímo do středu města Plzně přivádí především velké množství individuální automobilové dopravy, dále vozy autobusových linek MHD a také 25 autobusových linek veřejné linkové dopravy (dále jen VLD) ze severního Plzeňska.

Pro změnu tohoto stavu je důležitý městský okruh, který rozvede část této dopravy po dalších komunikacích města Plzně. K postupně budované západní části městského okruhu, která po dokončení propojí Košutku s průmyslovou zónou Borská pole (a s nájezdy na dálnici D5), bude doplněna i východní část okruhu, zejména I. etapa podél železniční trati z Třemošné do Plzně, která propojí Bolevec (Severní předměstí Plzně) s Doubravkou a Slovany.

Pro další dopravu směřující do centra města Plzně ze severního Plzeňska jsou navržena taková dopravní propojení, která automobilovou dopravu, směřovanou dříve do jediného koridoru, rozdělí do většího a přirozenějšího počtu cest, s jejichž využitím intenzita automobilové dopravy na Karlovarské ulici dále poklesne. To umožní přeměnit dnes jedinou tranzitní komunikaci vedenou po Karlovarské a Klatovské ulici na poněkud přívětivější městskou ulici.

Největší snížení intenzity dopravy na Karlovarské ulici a navazující Klatovské ulici má podle zpracované dopravní studie přinést propojení Přemyslova – Karlovarská, které má po subtilní mostní konstrukci překlenout údolní nivu řeky Mže. Čtyřpruhové uspořádání mostní konstrukce navrhované před cca 15 lety bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci, která má přenést předpokládané dopravní zatížení.

První etapa východní části městského okruhu (státní silnice I/20 v úseku od Lidické ulice po nový most přes Berounku na Jateční ulici) i dvoupruhový most přes údolní nivu Mže (od křižovatky Karlovarské a Lidické ulice až po křižovatku ulic Přemyslova a Kalikova) výrazně sníží dopravní zatížení Sadů Pětatřicátníků a všech komunikací navazujících na tuto klíčovou křižovatku. Automobilová doprava (zejména nákladní) směřující ze severního Plzeňska (a Severního předměstí Plzně) na Prahu nebude po realizaci a využití některé z výše uvedených dopravních staveb zatěžovat klíčovou křižovatku v Sadech Pětatřicátníků.

Most přes údolní nivu Mže (úsek Přemyslova – Karlovarská) kromě výše uvedeného umožní směřování autobusových linek veřejné linkové dopravy ze severního Plzeňska přímo na Centrální autobusové nádraží, aniž by autobusy těchto linek zatěžovaly Karlovarskou ulici a Sady Pětatřicátníků. Po realizaci mostního propojení Přemyslova – Karlovarská dojde k významnému zkrácení času při obsluze obcí severního Plzeňska a ke zlepšení dostupnosti pracovních příležitostí v areálu ŠKODA a v průmyslové zóně Borská pole.

Ing. Petr Náhlík
náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí

Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek

cpkp černobíle